maandag 11 september 2023

Akoestisch boeren

Schreef ik onlangs een column over pratende bomen (zie hieronder), valt nu mijn oog op een artikel in The Economist van dit weekend over luisterende en mogelijk ook pratende planten. Tot nu toe dacht ik dat praten tegen planten vooral goed was voor de mens die praat, maar er blijken tal van experimenten te zijn waaruit blijkt dat planten beter groeien bij bepaalde geluiden. Een Aziatisch plantje dat bekend staat als de Telegraafplant groeit beter met Boedistische liederen dan met stilte of westerse popmuziek, aldus een Chinees onderzoek. Goudsbloemen kunnen slecht tegen snelweggeluid. 

Wat logischer lijkt me het onderzoek waarin trillingen en geluid van vraatzuchtige insecten werd afgespeeld op planten, die daarop inderdaad hun chemische verdedigingsacties in werking stelden, en wanneer daarna de echte insecten er op los gelaten werden, minder schade hadden. The Economist speculeert over gewasbescherming door drones met luidsprekers. 

Planten zouden in droge grond ook water kunnen horen stromen en soms wellicht zelf geluidstrillingen veroorzaken. Met name bij gestresste planten worden geluiden waargenomen (op frequenties buiten die van het menselijk oor). Zelfs in rumoerige kassen. Je zou dus microfoons kunnen installeren.

Akoestisch boeren lijkt me toekomst te hebben als vorm van precisie landbouw. 

The Economist: the ears of corn, 9.9.2023

Geen opmerkingen: