vrijdag 23 december 2022

Voedselbanken en retail

Voedselbanken staan helaas weer in het midden van de belangstelling. In de laatste ERAE (2022/5) van dit jaar keek een team van John Lowrey et al. naar de samenhang tussen de voedselbanken en retailers. ("Food banks and retail mark-ups")  Het blijkt dat retailers met hogere marges relatief veel doneren aan de voedselbanken. De donerende retailers in de VS hebben een marge die 33% boger ligt. Zij voeren namelijk een prijs/kwaliteitsbeleid waarin voedsel erg vers moet zijn en er goed uit moet zien. Dat leidt ertoe dat voedsel eerder uit de schappen wordt gehaald. De auteurs trekken daaruit de conclusie dat het doneren van deze retailers niet alleen maar een aardige sociale geste is, maar onderdeel uitmaakt van hun business model (minder afvoerkosten, goede publiciteit??) en dus ook in hun eigen belang is. Ik constateer dat de markt / het voedselsysteem hier de zeer scheve inkomensverdeling volgt: kwaliteit voor de rijken, de rest voor de armen. En zo het systeem ook wel in stand houdt. 

Geen opmerkingen: