maandag 30 augustus 2021

Japanse seizoensproducten

Leuk artikeltje in The Economist van 21 augustus over premium producten in Japan. Het is nu het seizoen van mint-chocolade zo begrijp ik. Ook grote bedrijven als NestlĂ© doen er aan mee: een smaak komt ineens weer beschikbaar en na verloop van tijd verdwijnt die uit de schappen.  Om volgend jaar weer terug te komen. In het voorjaar moet het iets met kersen zijn (als de prunus bloeit, een dingetje in Japan) en in de herfst met kastanje. Sommige bedrijven komen met limited-editions. Een enkele smaak heeft zijn eigen fanclub. 

Slim, wan nieuwigheden brengen een extra premie op. Als er het hele jaar aardbeien zijn, is de seizoen premie weg. In Japan is onderscheid met wat nieuws dus een interessant aspect van de onderlinge concurrentie tussen producten. Dat de productieomvang dan kleiner is en er steeds omstelkosten zijn kan blijkbaar uit. In Engeland is het ook geprobeerd, maar mislukt. Onder andere omdat de retailers geld vragen voor elke nieuwe productintroductie, want dat brengt voor hen ook kosten met zich mee (schap, kassa herprogrammeren etc.). En dus proberen we in het westen producten te maken met het hele jaar door constante kwaliteit. 

Geen opmerkingen: