zaterdag 28 januari 2017

De retail verandert

ook de retail verandert. Ik sprak onlangs een directielid van een keten die al enige tijd met pensioen is en me uitlegde dat de concurrentie aan de inkoopkant sterk veranderd is. Vroeger waren er echte prijsonderhandelingen tussen de retailers en de leveranciers uit de voedingsmiddelen industrie. En betaalde de een soms wat meer dan de ander voor de suiker of het bier. Maar toen de fusies in de retail hun intrede deden kwamen de retailers achter de grootte van die verschillen en kregen ze meer macht, met als gevolg dat ze het in hun ogen teveel betaalde van een van de fusiepartners over afgelopen jaren gingen terugeisen, en grotendeels terugkrijgen.
Daar hadden de voedingsmiddelenfabrikanten geen zin meer in en ze gingen dus vaste prijzen hanteren die niet onderhandelbaar zijn. Er wordt nu alleen nog gewheeled en dealed rond acties, bonussen, reclamecampagnes etc. Met een situatie waarin we hard op weg zijn naar maar 3 inkoopcombinaties in Nederland lijkt de markt dus niet in alle aspecten op wat er in de economieboekjes staat bij het hoofdstukje volmaakte mededinging.
Een reactie posten