donderdag 11 juni 2015

De inhoud van de worst is veel mensen worst


Ik reisde vandaag uit Ancona via München naar huis, en dus las ik de Duitse kranten in het sorteercentrum dat München airport is. De FAZ had een mooi verhaal over de vleesloze frikadellen. Ook in de Frankfurter is het woord flexitarier (maximaal 2 dagen per week vlees) doorgedrongen. Daar zijn er in Duitsland 42 miljoen van, tegen nog geen 8 miljoen vegetariërs. Worstproducent Rúgenwalder Múhle uit Bad Zwischenahn (Neder Saksen) is sinds een aantal jaren marktleider. In 2014 staken ze een bedrag van minstens 10 miljoen (“een 2-cijferig miljoenen bedrag”) in reclame voor het vleesvrije vlees dat zoveel mogelijk smaakt en een bite heeft zoals vlees. Afgelopen boekjaar werd meer dan 12.000 ton Fleischersatzprodukte aan de man of vrouw gebracht, een groei van 30 procent en 50 arbeidsplaatsen. Rugenwalder belevert nu 80% van de Duitse supermarkten. Mooie illustratie van onze lezingen in Ancona over innovatieprocessen.
Een reactie plaatsen