dinsdag 5 april 2011

theorie van innovatiebeleid

Morgen geef ik een lezing op het Ministerie van EL&I over het geheim van de Gouden Driehoek. Wat nog niet zo simpel is te benoemen, omdat we vaak wel weten in de agrosector wat we doen, maar lang niet altijd de theoretische argumenten in handen hebben waarom dat de afgelopen decennia gewerkt heeft.
Laat staan dat we weten of het voor andere topsectoren ook zou kunnen werken. Daar ben ik ook nog niet uit (zo zal ik stellen), maar aan het analyseren waarom we doen wat we doen, heb ik veel gehad aan het hiernaast getoonde boek. Een echte aanarader:
Ruud Smits, Stefan Kuhlmann en David Shapira: The Theory and Practice of Innovation Policy, Edgar Elgar, 2010.
Wie zich met innovatiebeleid bezig houdt, leze dit handboek dat bovendien in belangrijke mate een Nederlands product is.

1 opmerking:

Victor Immink zei

@Krijn, vanuit het perspectief van een financiele instelling werd het mij eens zo uitgelegd (geheimen zo je wilt):
De mate waarin innovatie gedreven wordt door brancheorganisaties. Gedragen wordt door kennisinstituten.
Het feit dat de landbouw in NL veel beter georganiseerd is dan andere sectoren. Daardoor de kennis ook veel beter ontwikkeld wordt.
Ofwel, dankzij de gouden driehoek heeft landbouw een voorsprong op andere sectoren, waar het wat meer versnipperd aanwezig is.