donderdag 26 juli 2018

Supermarktontwikkelingen in Canada

Toevallig kreeg ik een exemplaar van The Globe and Mail, een Canadese kwaliteitskrant, in handen. Die bericht over de ontwikkelingen in de Canadese retail onder de titel "Canadians want convenience - and grocers are paying the price".
Consumenten zijn in een hoog tempo hun winkelgewoontes aan het veranderen, zo schrijft de krant. Supermarken en kruideniers zien hun omzet dalen, (3% in mei), Gemakswinkels op de hoek en speciaalzaken zien hun omzetten stijgen (6, resp 10%). Er is duidelijk vraag naar meer gemak, en ready-to-eat producten. Online, vooral van niet bederfelijke waar, stijgt ook sterk. Dat ondanks het feit dat de prijzen van eten buiten de deur sterker stijgen dan die van het traditionele supermarkt product.
Volgens de krant gaan de ontwikkelingen sneller dan verwacht en illustreren disruptie in de retail.

Sylvain Charlerois: Canadians want convenience - and grocers are paying the price in: The Globe and Mail, 25 juli 2018.

Geen opmerkingen: