woensdag 28 december 2016

suiker

2016 was het jaar waarin de discussie rond suiker vaart kreeg. Wie munitie zoekt moet The Case against Sugar van Gary Taubes lezen, zo begrijp ik uit een recensie in The Economist van 17 December. De WHO beveelt 25 gram per dag aan. in Nederland ligt dat op meer dan 5 keer dat niveau. Alleen Chili scoort nog slechter. Ook de Hongaren en de Belgen houden van zoet.
De auteur meent te kunnen bewijzen dat suiker verslavend werkt, het is de nieuwe tabak. Suiker en niet vet is het probleem zo begrijp ik. Eskimo's en Maasai gebruiken veel vet maar warden pas obees toen ze ook suiker leerden gebruiken. De Chinezen leerden pas echt kennis maken met diabetis in het begin van de vorige eeuw toen suiker volop beschikbaar kwam via de voedingsindustrie.
Al in de jaren 60 werd de suiker versus vet discussie gevoerd. De Brit John Yudkin koppelde diabetis, hartziekten en obesitas aan suiker maar verloor het pleit van de bekende Ancel Keys, de Amerikaan van het multi-country menu onderzoek die vet aanwees als het probleem. Yudkin wees er op dat Keys jaren gesponsored werd door de suikerindustrie, maar dat hielp hem niet aan de overwinning in dit debat.

1 opmerking:

Kathy zei

Het komt gewoon in me op dat ik niet het juiste heb gedaan sinds toen mijn man bij me terugkwam, ben ik op deze blog om te bedanken voor wie het verdient. Een paar weken geleden verkeerde mijn leven in een verschrikkelijke staat omdat mijn man me verliet en ik nooit geloofde dat ik hem terug zou krijgen. Maar door de hulp van deze krachtige spreukgebruiker, Dr. Ekpen genaamd, is mijn leven nu in een vrolijke bui, ik moet de diensten van Dr. Ekpen aan iedereen aanbevelen om contact op te nemen met Dr. Ekpen via onderstaande gegevens: ( ekpentemple@ gmail.com) of whatsapp +2347051979135 omdat door de hulp van Dr. Ekpen mijn huwelijk werd hersteld.