maandag 7 augustus 2006

Motieven om te veranderen

Innovaties worden vaak geleidelijk ingevoerd. Eerst langzaam, dan sneller en tot slot veranderen ook de laatkomers. Dat heeft de adoptie of diffusie curve, die de vorm van een S heeft, en waaraan de naam van de socioloog Rogers verbonden is. Hij deed zijn studie in de jaren dertig en veertig in de Midwest van de Verenigde Staten in zijn onderzoek bij boeren naar het invoeren van hybride mais. Hij onderscheidde de vroege vogels (early adopters), de meerderheid van de volgers (in de take-off fase, het stijle deel van de curve) en de laatkomers (late adopters).
In het Maandblad voor Accountancy en Bedrijfseconomie van deze maand staat een artikel over de invoer van de zgn. balanced score card en daarin halen de auteurs Abrahamson aan, die vier motieven aandraagt voor de invoer van een administratieve technologie, afhankelijk van of de diffusie afhangt van organisaties binnen / buiten de groep en of er wel of niet sprake is van imitatie:
efficiente keuze (organisaties uit de groep zijn het voorbeeld, geen imitatie)
gedwongen selectie (organisaties van buiten, bijvoorbeeld afnemers bepalen, geen imitatie)
mode (organisaties van buiten, en imitatie)
rage ('fad': organisaties van binnen, imitatie)

Verder ook een mooi artikel met een E-scan om uw ondernemerschap te beoordelen.

Zie: Rudy Balogh, Michael Corby en Paula van Veen-Dirks: De balanced score card in Nederland. In: MAB juli / augustus 2006
Martijn Dirissen en Peter Zwart: De E-Scan Ondernemertest ter beoordeling van ondernemerschap.

Geen opmerkingen: