dinsdag 1 december 2020

Overschie en de potvissen

Enkele jaren geleden besteedde ik hier aandacht aan de geschiedenis van Overschie, waarbij het draaide om de landbouwkundige ontwikkeling via de spoelingslandbouw, de OLTM en de Gekro. Ik meldde de aanspoeling van de potvissen in 1937 in de Westerschelde die aan de Parkhaven tentoon werden gesteld, waarbij het vlees naar de destructie bij de Gekro werd afgevoerd en de botten naar wat nu Naturalis heet. Toch eens gaan kijken of dat skelet er nog is.

Toen ik dat verhaal onlangs in de familie opdiste, kreeg ik de volgende dag een link naar dit filmpje van Bas Romeijn toegestuurd. Die maakt films met historisch materiaal en deze gaat dus over de potvis met een verwijzing naar het destructiebedrijf van W. de Kroes. Ook bekend als de Gekro - de Ge in Gekro staan voor gebroeders. 

Overigens zag ik dat een van de oprichters van het Rotterdams Natuurhistorisch Museum op de site van dat museum staat waarbij hij ook triomfantelijk bij de potvis is gefotografeerd. 1937 was in Rotterdam dus niet alleen het jaar waarin de bouw van de Maastunnel startte, maar ook het jaar van de potvis. 

Geen opmerkingen: