zaterdag 5 december 2020

De hommel

Soms krijg je een boek dat je zelf niet direct zou kopen, en dan toch een heel leuk boek blijkt te zijn. Het overkwam me met De vlucht van de hommel van de Britse bioloog en hommel-expert Dave Goulson. Hij bestudeert met zijn studenten over de hele wereld hommels (er zijn heel veel soorten en ook veel soorten zijn er niet meer). Het boek is dan ook in eerste instantie een reisverhalen boek met hemzelf en de hommel in de hoofdrol. 

Zijn reizen gaan onder andere naar Zuid Polen omdat dat eruit zou zien als Engeland honderd jaar geleden (en ja hij moet een politieagent flink betalen), de buiten Hebriden (idem), naar Ecuador, Davis Californië, en Argentinië. Op de laatste twee plekken was ik ook en zijn beschrijvingen zijn spot-on, hoewel ik tussen San Martin (de lage Andespas waar we uit Chili overheen reden) en Bariloche niet naar hommels heb gekeken. Dat in Davis elke auto stopt als je je hoofd draait, is een mooie waarneming. 

Op het landgoed Knepp in Engeland toont de bioloog zich een voorstander van rewildering, en zo komen ook de Oostvaardersplassen in beeld. Die zouden 25 km van het centrum van Amsterdam liggen, ik vroeg me af of dat geen mijlen moeten zijn. Volgens Google Maps is het naar de westelijke kant van de plaasen 42.5 km (start: de Dam). Vertaalfoutje?

Goulson maakt zeer aannemelijk dat er laatste 100 jaar door de ontwikkelingen in de landbouw veel biodiversiteit rond akkerbloemen, insecten en vogels verdwenen is (en idem in weilanden) en dat er momenteel veel zeldzame soorten te vinden zijn in de stad, onder andere op verlaten industriële plekken, die je dus eigenlijk niet zou moeten herontwikkelen. De NFU moet het dan ook een paar keer ontgelden, maar inmiddels heeft de Brexit voor Engeland (minder voor Schotland en Wales) een landbouwbeleid opgeleverd waar alle gelden binnen 7 jaar naar publieke diensten worden verschoven. Mooi experiment. 

Ik kreeg het boek bij mijn afscheid, dus als fotootje dan nog maar 1 keer de LEI-bij.erbij

 

Geen opmerkingen: