Een tijdje geleden kreeg ik De Boerin in handen. Een glossy die wordt uitgegeven door CRV, de fokkerijorganisatie, en de dames in de titel als doelgroep heeft. Leuk blad, de inhoud loopt uiteen van vakinformatie ("help mijn koe is niet drachtig") tot de human interest verhalen achter de vrouwen in de veehouderij. Zoals over carriere-switches ("boerin na een academische graad psychologie").
Vandaar de glossy. Interessant blad voor adverteerders dus, die zo de grotere groeiende bedrijven bereiken. We leren een paar zaken uit deze observatie: de ontwikkeling van de bedrijfsgrootte heeft dus duidelijk gevolgen voor de emancipatie van de vrouw, in ieder geval binnen het bedrijf waar ze vaak onderneemster zal worden. Dat element is beslist nog onderbelicht in de discussie over de mega-stallen. [tja, er zullen ook wel mensen zijn die vinden dat het beter is voor de emancipatie als er buiten het bedrijf wordt gewerkt].
Ten tweede geeft het weer eens aan hoe belangrijk het is om rekening te houden met de situatie van werkzaamheden en inkomen buiten bedrijf als je wilt voorspellen hoeveel bedrijven gaan groeien. Bedrijven waar de vrouw deels buiten bedrijf werkt maar een matig loon heeft en een matige arbeidssatisfactie (of in een sector waar veel ontslagen vallen) zal dus eerder op deze wijze uitbreiden dan de boer zonder partner of die met een hoogleraar sociologie is getrouwd. Goed dat daarom ook dergelijke data verzameld wordt, en modellen er (hopelijk) rekening mee houden.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten