zaterdag 8 januari 2011

Lijstje: de heterogene mediaconsument

Dat de consument in hokjes is in te delen om de heterogeniteit een beetje te beheersen, dat wisten economen en marketeers al langer. De Nederlandse publieke omroep heeft zich afgelopen jaar ook over segementering geboden, en de mediawereld onderscheidt nu 8 typen in zijn Leefstijlmodel:
  1. De kritische verdiepingszoeker (tolerant en kosmopolitisch, Journaal, Paul & Witteman, Volkskrant of NRC, Opnieweekblad) 9%
  2. Onbezorgde trendbewusten (tolerant, genieters, vrijehid, veel internet, Ik hou van Holland, regionaal dagblad, de Telegraaf) 9%
  3. Praktische familiemensen (mannendingen, in en om het huis, Journaal, AD) 19%
  4. Zorgzame duizendpoten (jonge hoogopgeleide vrouwen, druk druk druk, Ik hou van Holland, Spits en Metro, de Linda) 14%
  5. Jonge connectors (sociale media, mode, gadgets, zwaar internet, Oh Oh Cherso, De Telegraaf, Hitkrand, Donald Duck) 9%
  6. Traditionele streekbewoner (sterk gericht op familie en naaste omgeving, klassieke waarden, Spoorloos, Radar, Regionaal dagblad, Buitenleven, VT Wonen, Libelle) 19%
  7. Betrokken gelovigen (christelijke overtuiging, brede belangstelling, publieke omroep, Journaal, Spoorloos, Reunie, Trouw, Nederlands Dagblad, Grasduinen, Margriet) 14%
  8. Drukke forenzen (modern, materialistisch, Voice of Holland, Spits, Elsevier) 9%
Geciteerd uit de NRC van 1.12.2010

Geen opmerkingen: