zaterdag 15 september 2007

richard louv: adhd en natuur

Een week geleden had de NRC een groot interview met Richard Louv. Hij bood de Nederlandse bewerking van zijn boek 'Last child in the woods' aan aan minister Gerda Verburg. Louv vindt dat we de natuur missen in de stad en gebaseerd op tal van onderzoek legt hij o.a. een verband tussen de hogere frequentie van ADHD ('alle dagen heel druk') bij kinderen en minder ravotten in de natuur. Er moeten meer boomhutten worden gebouwd.
Hoewel in het interview ook typisch Amerikaanse zaken aan de orde kwamen als minder buitenspelen met het oog op aansprakelijkheidsclaims als het buurjongetje uit de boom valt, lijkt me het me een behartigenswaardige boodschap.
Gerda Verburg kreeg het boek vermoedelijk vooral vanuit haar bemoeienissen met natuur. Maar het had natuurlijk ook aan Andre Rouvoet kunnen zijn aangeboden, want het gaat hier allereerst over goed ouderschap. Of aan Jacqueline Cramer, want het gaat hier over de juiste inrichting van woonwijken. Als je bezuinigt op de trapveldjes en parken en kleine kavels met grote huizen bouwt, dan blijft er weinig ruimte voor boomhutten.
Boeren
Blijft de vraag of boeren een graantje van deze trend kunnen meepikken. In ieder geval de boeren die zorg aanbieden (anti-ADHD paketten in de naschoolse opvang?), of met scholen actief zijn in de educatie (niet alleen meer kalfjes kijken maar ook slootje springen?).
En dan wellicht via het recreatiespoor: de wandelpaden, de boerengolf, natuurmanagement. En een onderbelichte is via onroerend goed management: als woonwijken ruimer moeten worden opgezet, is er meer ruimte nodig bij projectontwikkelaars en dat is goed voor al onze grondprijzen.

1 opmerking:

Anoniem zei

Hoi Krijn,
ik had al eerder willen reageren maar verloor de boodschap toen. Jou opmerking over of boeren uit deze ontwikkeling voordelen kunnen behalen kan ik bevestigdend beantwoorden. De verenigde agrarische kinderopvang (ISO gecertificeerde opleiding + branche-goedgekeurd kwaliteitssysteem) doet dat al goed en zij komen binnenkort ook met een concept op he tvlak van de Buitenschoolse opvang (BSO). Vanuit educatie-oogpunt voert de WUR momenteel een onderzoek uit naar de maatschappelijke meerwaarde van Boerderijeducatie (in didactisch en pedagogisch opzicht) en is onlangs het platform Boerderijeducatie opgericht door Stichting Educatief Platteland, LTO, Stadteland en de Vrienden van het Platteland; met dat laatste is het nog een strijd om het als reguliere invulling van onderwijs geaccepteerd te krijgen maar zijn er voorbeelden waarbij scholen zich onderscheiden door bijvoorbeeld via intensieve boerderijbezoeken bepaalde kerndoelen op belevende wijze in het curriculum verwerken. Het antwoord is dus "ja" maar het komt niet voor niks.
Groet, Maarten Fischer