woensdag 8 juli 2020

111 Zeeuwse plekken

Er blijkt een leuke reeks gidsjes te bestaan met de titel 111 plekken. Een Duits format met een paginagrote foto en een pagina beschrijving. Natuurlijk met lokatie-aanduiding en nog een tip voor iets daarbij in de buurt. Jan kuipers en Heleen Dekker beschreven Zeeland in 111 Plekken in Zeeland die je gezien moet hebben. Ik nam twee weken geleden een exemplaar mee toen ik even in de Drukkery in Middelburg was, het leek me inspirerend voor wat pensioen-uitjes deze zomer. Lezing bevestigt dat.
Veel plekken en verhalen die ik niet kende. Omdat ze voor mij relatief nieuw zijn (de strandhuisjes van Nieuwvliet, Strandpaviljoen Panta Rhei in Vlissingen), hetzij omdat ze in het verleden aan de aandacht zijn ontsnapt (de astronomische klok aan de kerk in Arnemuiden om eens wat te noemen). Met ook nog wat mooie locaties om wat te eten, van sterrenrestaurants tot de bolussen in De Clinge.
En uit de beschrijvingen leerde ik dat Turkeye, de buurtschap in Zeeuws-Vlaanderen, inderdaad naar Turkije heet, en dat nu probeert te verzilveren. Ooit waren dat ook vijanden van de Spanjaarden en dus het eerste land dat de Republiek der Verenigde Nederlanden erkende. Er werden, we hebben het over 1612, dan ook enkele fortificaties naar deze vrienden genoemd. Iets verderop ligt Konstantinopel. Liever Turks dan paaps was de uitdrukking.
Wie nog weg wil in deze corona zomer kan zich dus door deze uitgave laten inspireren.

Geen opmerkingen: