zondag 5 december 2021

Streken en letters

Afgelopen week las ik de Streekatlas NL, een mooi koffietafelboek van Martin Berendse en Paul Brood. Ze beschrijven de streken (regio's) die samen het huidige Nederland maken en gaan daarbij veel terug naar oude kaarten en Middeleeuwse toestanden. Mooi uitgevoerd en zeer leerzaam, niet alleen voor mijn huidige interesse in de voedseleconomie van de Middeleeuwen maar ook voor wie nog gebiedsprocessen in Nederland wil opzetten. Dan doet die identiteit van de oude regio's er toe. 

Je krijgt ook wat inzicht in oude termen en toevallig twitterde voedselhistorica Lizet Kruyff dat het woord hertog van het Duitse Herzog (als in Herzogenrath) komt, dat dan weer is afgeleid uit Herr en Zog, van leiding geven. Ik kon niet nalaten te antwoorden dat ik in de Streekatlas net had gelezen dat de chocoladerepen van De Baronie helemaal niet uit Breda kwamen (zoals voor de hand ligt want bij Meijerij denken we aan 's Hertogenbosch, bij Markiezaat aan Bergen op Zoom en bij de Baronie aan Breda). Maar dat het bedrijf uit Rotterdam komt en is opgericht door de naamgevers BArents, ROth en NIEuwenhuis.

Blijkt  vervolgens dat de Amsterdamse twitteraar en digitale verhalenverteller Rob Hoeijmakers de fascinatie voor afkortingen in merknamen deelt en uitzoekt. Hij kende de Baronie niet maar haalt per omgaande boven water dat het Schiedam zou moeten zijn in plaats van Rotterdam en dat het De Rot en niet Roth is. 

En zo leerde ik ook nog dat HERO limonade vernoemd is naar Henckell und Roth. Toch een leuk medium., dat Twitter. 

Geen opmerkingen: