zaterdag 11 januari 2020

Lijstje: De Oostenrijkse school

En nu we toch Samuels et al lezen, ook nog een hoofdstukje over de Oostenrijkse school uit het hoofdstuk Postwar Heterodox Economics van Boettke en Leeson. De school die in het socialistische
calculatie debat sterk de nadruk legde op de rol van ondernemerschap, kennis, onzekerheid en markt processen. Machlup maakte ooit het volgende lijstje van karakteristieken van het denken van de Oostenrijkese school:

  1. methodisch individualisme: economische fenomenen moeten traceerbaar zijn naar individuen
  2. methoidsch subjectivisme: doelen en waarde-oordelen van mensen zijn een gegeven uit de hoofden van mensen en daarmee het uitgangspunt
  3. marginalisme: niet de voorraad telt, maar 1meer of minder
  4. tastes and preferences: de vraag naar goederen en densten is gebaseerd op de subjective waardering van die goederen en diensten om in eigen behoeften te voorzien
  5. opportunity cost: alles heeft een opportunity cost
  6. tijdsstructuur van productie en consumptie: tijdsaspect doet er toe.
De volgende twee noemde Machlup ook nog, maar beschreef hij als Highly controversial:
  1. conumers sovereignity: de consument bepaalt het systeem
  2. Poltical individualism: geen  politieke vrijheid zonder economische vrijheid
En Kizner vond dat er twee anderen wel op het lijstje moesten:
  1. markets as proces; een markproces is in essentie een proces van leren en ontdekken. Dat brengt uiteiendelijk evenwichtsprijzen tot stand.
  2. radical uncertainty - onzekerheid omringt al onze  beslissingen en kunt alleen daaruit begrepen worden. 

Geen opmerkingen: