donderdag 26 september 2019

Polderpioniers

Deze week verdiepte ik me een avondje in de geschiedenis van de familie Rijk. Althans de tak uit de Wieringermeer die Marian Rijk beschreef in het boek Polderpioniers. Het boek kwam mee met het familiearchief en dateert uit 2016. Het start, hoe kan het anders, halverwege de 19e eeuw in de Zak van Zuid-Beveland en eindigt in de Wieringermeer. Wie Eva Vriend's  Het Nieuwe Land of Koen van Wijk's Land van Glas boeiend vond, zal dit ook appreciĆ«ren.
Het voorgeslacht had de nodige problematische tijden, zoveel is wel duidelijk. Niet alleen door oorlog, water en armoede. Er waren ook ruzies over geld en boerderijen in deze grote katholieke gezinnen met meerdere potentiƫle opvolgers.
Ik leerde uit het boek dat West-Zeeuws-Vlaanderen pas eind mei 1940 capituleerde, nog later dan Walcheren. En het een en ander over de inundatie van de Wieringermeer en hoe lang de wederopbouw duurde door gebrek aan materiaal om na de oorlog huizen te bouwen.  En ruilverkavelingen (de eerste op Ameland) zouden uit de VS zijn afgekeken.
Voor wie zoals ik Zeeland, West-Brabant en Flevoland een beetje denkt te kennen, een mooi boek  Alsnog een aanrader dus.

1 opmerking:

Huib Rijk zei

Ha die Krijn, het is een van mijn favoriete boeken. Inhoudelijk heel goed en goed geschreven. En persoonlijk voor mij ook. Vanwege de achternaam natuurlijk. Geen directe familie, dwz zij staat ook vernoemd in het stamboomboek van “het geslacht Rijk” teruggaand tot 1565. En de verhalen van Zuid-Beveland, maar ook van Steenbergen en Kruisland (waar ik stage liep in 1976). En natuurlijk van Kees Rijk die een boerderij kreeg in de polder. Haar opa ging in 1940 naar de Wieringermeer. Mijn vader Kees dertig jaar later naar de Flevo.