zaterdag 3 oktober 2020

Gebrek aan data delen leidt tot aangescherpte contracten

Van tijd tot tijd speculeren we hoe IT ketenorganisatie zou kunnen gaan veranderen en hoe het best de dataketen kunt inrichten. Voor dat laatste bedenken we dan standaarden en systemen met machtigingen om data uit te wisselen. Met discussies over eigendom van data etc.

Tegen die achtergrond noteer ik een case die bruikbaar lijkt voor een volgend paper. Food+Agri meldde donderdag dat in de pluimveehouderij Storteboom en De Heus de keten willen sluiten. Wie een contract heeft als vleeskuikenhouder met Storteboom wordt verplicht zijn voer af te nemen bij De Heus. Die twee bedrijven hebben daarover een deal maar blijven verder volledig zelfstandig en bepalen ieder hun prijzen. Over de reden meldt het blad: "De voerfabrikant en pluimveeverwerker zien daarin verschillende voordelen: het borgen van de voedselveiligheid met een keten waar tracering simpel is, het beter in de hand hebben van gewichten en het maken van een kwaliteitsslag. Die zou gemaakt kunnen worden doordat bedrijfsresultaten onderling makkelijker vergeleken kunnen worden en de oorzaak van eventuele problemen makkelijker te achterhalen is en in de hele keten meer data gedeeld kunnen worden."

Ik weet niet of ik als boer niet liever afhankelijk zou zijn van 1 partij waarin ik via een contract mijn marge afspreek, dan van twee partijen die een bondje hebben maar waar ik van de een naar de ander moet als ik een gesprek over de marge wil hebben. De voerfabrikant komt immers in een aantrekkelijke positie want ik kan niet meer dreigen met een offerte van de concurrent.  Anderzijds: ook bij een contract met 1 partij krijg je een prijslijstje met een slachtkuikenprijs en een veevoerprijs, die je binnen het contract maar hebt te accepteren. Je kunt in feite alleen beslissen of je die ronde tegen die prijzen dieren gaat mesten of niet. Het feit dat die prijzen tegelijk worden aangeboden of dat je ze tegelijk kunt opvragen maakt het wellicht acceptabel, je kent daarmee je risico.

Maar het geeft toch weer eens aan hoeveel belang boeren hebben bij mechanismes waarin boeren makkelijk data kunnen delen. Ze kunnen dan immers ook hun data over voeraankopen van een aantal leveranciers met de data uit hun bedrijfsvoering (sensoren ed.) aan de slachterij beschikbaar stellen, liefst incl. receptuur van het voer en anders de slachterij die data bij de voerleverancier laten opvragen. De boeren zouden ook zelf een data-coƶperatie kunnen vormen. Althans als je wat flexibel wilt blijven als ondernemer. 

Geen opmerkingen: