Duits bier is puur, goedkoop en een beetje saai, zo kopt The Economist dit weekend een van zijn artikelen. Reden hiervoor zou het Reinheitsgebot zijn. Dat bestaat in 2016 500 jaar (bereid je vast voor). In tegenstelling tot wat velen denken was het niet bedoeld als kwaliteitswetgeving voor levensmiddelen. Het idee was dat standaardisatie van de ingredienten de belastingheffing (op die ingredienten) makkelijker maakt. Pas eeuwen later begonnen de brouwers het Reinheitsgebot in te zetten als marketing tool om hun producten als authentiek en puur aan te prijzen.
Op zich mag je andere drankjes die zich niet aan das Gebot houden op de markt brengen. mits je ze geen bier noemt, maar alcoholische malt drank. Sommigen denken dat door deze situatie de innovatie in de biermarkt uitblijft, anderen stellen dat je ook met de huidige mix van ingredienten nog veel variaties zou kunnen maken. Waar de VS een craft-beer cultuur heeft ontwikkeld, ontbreekt dat in Duitsland. De consumptie van bier loopt fors terug (148 liter in 1990 nu nog 107) en wijnconsumptie stijgt, dat heeft meer status.
Enfn Stone Brewing, een van de grotere (op 9 andere na) craft-beer makers van de VS gaat nu in Berlijn een nieuwe brouwerij met restaurant beginnen. Investering 25 mln dollar. Niet alle food-innovaties komen uit Europa.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten