Enfin, ik was er voor een EAAE seminar over de economie van voedsel, voedselkeuze en gezondheid, en voor wat bestuurlijk overleg. Er waren veel Amerikaanse collega’s want het was ook het 1e transatlantische seminar met de Amerikaanse zustervereniging. En er waren vreemd genoeg nauwelijks Nederlanders.
Tot de trends in het consumentenonderzoek behoort aandacht voor het minder rationele gedrag. Prof. Egon Köster (emeritus Utrecht) vatte dat samen met de quote "People are unware of the reasons of their preferences and choices. Simply asking the people why they like a product is therefore not only adequate, but is usually also downright misleading. Unfortunately, whenever one asks a person a question, one always gets an answer."
Hij kwam met 5 punten waarin het moderne voedselkeuze (food choice) onderzoek afwijkt van dat van 20 jaar geleden:
- gaat meer over wat consumenten doen dan wat ze zeggen te doen
- gaat meer over de wens om bepaald voedsel te gebruiken in een bepaalde situatie in plaats van de aantrekkelijkheid van een product
- gaat over de dynamics van preferenties in plaats van alleen eerste indrukken (er is veel leergedrag in voeding)
- het gaat niet alleen om perceptie maar ook om de rol van het voedsel geheugen
- nieuwe methoden proberen niet de analystische attitudes van onderzochte consumenten aan te moedigen, maar proberen direct gevoelens over passendheid en authenciteit van product te meten
Geen opmerkingen:
Een reactie posten