Pagina's

maandag 9 februari 2009

Streekprodukt met korreltje zout

Streekproducten zijn in, en dus kun je ze krijgen. Wouter Klootwijk onthulde vorige week in de NRC (vrijdag 6 februari) hoe dat toegegaan is bij het Maaslands Kruidenzout.
Dat product is vorig jaar verzonnen als streekeigen culinair product voor Belgisch Limburg, waar Hasselt e.o. alleen nog maar bekend waren van een uitstekend stinkkaasje (de Herve). En dus werd het Kruidenzout ontworpen, gebaseerd op het slib van de Maas dat een grote variatie aan kruiden mogelijk maakt.
Niets uit grootmoeders tijd. Daar zouden we nog mee kunnen leven, maar het interessantste komt nog: de Rotterdamse kruidengigant Verstegen werd gevraagd het product verder te ontwikkelen en die gebruikt daarvoor kruiden uit allerlei hoeken van de wereld. Mooi is wel, volgens Verstegen, dat de Maas door drie landen loopt dus je kunt het overal verkopen als streekproduct, Herbes de la Meuse staat er dan ook op de verpakking, naast de Nederlandse naam.
Klap op de vuurpijl: het lijkt Mediterraans door het gebruik van provencaalse kruiden als tijm en marjolijn. Zo werkt dat: wie zijn geld kwijt wil aan streekproducten wordt op zijn wenken bediend.

W. Klootwijk: Prinses Margrietkanaal Zout, rubriek Keuken in: NRC Handelsblad, 6.2.2009

Geen opmerkingen:

Een reactie posten