De lijstjes liefhebbers komen de laatste tijd weinig aan hun trekken. Terwijl het einde van het jaar toch het lijstjes tijdperk is. Vandaag de 7 C's van kennis management in de 21e eeuw, althans volgens Debra M. Amidon:
1. Content: managers moeten begrijpen dat ze in een complexe context opereren waarin ze trends moeten interpreteren en een inspirerende visie moeten neerzetten om actie te motiveren.
2. Competence: management is gebaseerd op ervaring, waarbij innovatie en leren belangrijk zijn
3. Culture: manageres moeten realiseren dat cultuur is het belangrijkste obstakel bij kennismanagement; leren, kennis delen en teamwork vraagt een bepaalde cultuur.
4. Communities: managers moeten het belang van het collectieve inzien. Innovatie en kennismanagement zijn geworteld in groepsprocessen.
5. Conversation and Common language: communicatie vraagt om gemeenschappelijke taal
6. Communications: managers moeten inzien dat communicatie niet zoveel heeft te maken met wat er wordt gecommuniceerd maar met hoe mensen leren van anderen zoals klanten.
7. Coaching: managers coachen en worden gecoached door mensen met dezelfde waarden en visies. Coaching betekent vooruit kijken met een focus op veranderen en ontwikkelen. Zijn is belangrijker dan doen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten