Pagina's

maandag 11 juli 2022

Mars

 Nog een stukje uit The Economist, nu die van 24 juni. Over Mars, niet de planeet maar de versnaperingen- en huisdiervoerfabrikant. De geschiedenis zou algemeen bekend zijn, maar niet bij mij. Het bedrijf is ontstaan in de 20er jaren toen ForresteMars met zijn vader, een niet zo erg succesvolle chocolademaker in Chicago, een kop koffie dronk en het idee kreeg om een chocoladereep te vullen met gmoute melk (malted milk). Dat werd de Milky Way. Maar vader en zoon gingen uit elkaar en zoon vertrok naar Engeland, naar Slough, in de buurt van Heathrow. En daar werd de Milky Way de Mars reep, die voorzag in een behoefte aan veel calorieën voor weinig geld. 

De Amerikaan Mars zag de voorliefde voor honden bij de Engelsen, maar ergerde zich aan het feit dat die de restjes van de tafel kregen en in 1935 begaf de onderneming zich ook in de markt van hondenvoer met het merk Chappy. Inmiddels is pet-food met een merk als Royal Canin goed voor 58% van de verkopen, de snacks als de Mars reep en M&Ms nog maar 38% (en de rest is voedsel). Inmiddels is de 4e generatie eigenaar met managers van buiten de familie. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten