Nieuws is het niet, noch omdat Nederlanders dat al wisten, noch omdat the Economist alweer van 2 december is. Maar ik documenteer het toch maar even.
De door de NVWA aangeslingerde discussie over de consumentenmisleiding die plaats zou vinden door het vegetarische Speck in plaats van spek (en die vooral reclame voor de Vegetarische Slager werd en de NVWA niet uit de imagoschade van de Fipronil crisis hielp) was aanleiding voor het blad om Jaap Korteweg en de Vegetarische Slager te portretteren.
Maar wel door te beginnen met de beschrijving van de kapsalon als "a healthy mix of chips, melted Gouda cheese, shawarma, lettuce and garlic sauce and is a tried and tested hangover cure in the Netherlands". En er is dus een vegetarische variant. Kan prima lijkt me, want veel van dat soort vlees is meer een drager van de saus dan wat anders.
Dat de vegetarische trend aanslaat blijkt niet alleen uit Schnitzelgate (de Speck/spek discussie), maar ook de Duitse minister van landbouw die Schnitzel en Wurst wil beperken tot de vlees-varianten. En de EU heeft inmiddels gebruik van het woord melk voor plantaardige varianten verboden. In Nieuw-Zeeland speelt een discussie over een verpakking van een kipvlees-imitatie waarop toch een kip is afgebeeld. Dat gaat toch net wat verder in misleiding dan het rietgedekte boerderijtje op het pak melk. Kortom we lijken in een cultuur-oorlog te belanden. Intussen is wel 10% van de Duitsers vegetarier, zo meldt the Economist, tegenover 0.6% in 1983
Geen opmerkingen:
Een reactie posten