Pagina's

zondag 18 oktober 2015

eten bij Google (alleen voor werknemers)

Gisteren had ik het genoegen om op de Dutch Design Week een lezing van Michiel Bakker van Google bij te wonen. Hij houdt zich binnen het bedrijf bezig met de Food Service: het onderdeel dat zorgt voor de restaurants, coffee corners en meer.
Eten is belangrijk voor Google, zo begreep ik. Dat werd geïllustreerd met het feit dat het bedrijf zijn Chef aannam als personeelslid #56. De HRM manager kwam pas later, als #60.
Google gelooft in het feit dat goed eten heel belangrijk is voor de gezondheid (en werknemers'prestaties). Tegelijkertijd constateert men dat medewerkers op het vlak van maaltijdbereiding onbewust onbekwaam zijn. Het wordt in gezinnen met twee werkende ouders of met maar 1 (werkende) ouder niet meer geleerd, althans in de VS. En de studententijd helpt ook niet. Google voelt zich dus verantwoordelijk om dat goed te regelen, met de belangrijkste maaltijden op de campus / het kantoor en zo mogelijk ook invloed op de rest van het eetpatroon.
Verder past dit bij het in de watten leggen van de medewerker. Die moet overdag zo goed mogelijk presteren en dat lukt het best als je geen zorgen over de stomerij of het olie verversen van de auto aan je hoofd hebt: dat kun je dus op de campus van het bedrijf laten doen of doen ze voor je. Zodat je in de vrije tijd ook echt kunt ontspannen met dingen die je leuk vindt. Zo win je de war on talent.
Voedsel en tafelen helpt ook de conversatie tussen de nerds. Nudging is dan ook de term die veel gebruikt wordt als het om inrichting van het restaurant e.d. gaat. Waarbij men zich richt op de werknemers, niet op de locatie. Als er veel Indiërs werken in New York, is er dus ook een goed Indiaas restaurant.
Wat food trends betreft, gaat Google helemaal voor gezond en een plant-centric menu, met af en toe geen vlees of een kleinere portie. Met die opvatting konden we het in Brabant doen. Organic speelt geen overdreven grote rol, noch lokaal sourcen. Men doet ook zaken met Unilever en Nestle en budget doet er ook toe: beter dat de mens met schaars budget 10 appelen koopt dan 6 duurdere biologische. En ook hier de stelling dat er ook boeren zijn die biologisch werken maar het keurmerk te duur vinden..
Het viel me op dat Google ontzettend weinig doet met data over eten voor de quantified self. Dat komt o.a. door het feit dat men geen kassadata heeft, de werkenmer krijgt het gratis. zo vertelde de inleider me. Misschien lopen we dus met onze research over apps op dat vlak nog niet zo erg achter..

Geen opmerkingen:

Een reactie posten