Ooit verbaasde ik me over CEO's die hun ideeen opdoen uit bladen die ze bij toeval op vliegvelden onder ogen krijgen. Al vele jaren geleden werd ik gevraagd langs te komen bij een algemeen directeur (CEOs hadden we toen nog niet) die via de vliegtuig-lijnen kaart in de Holland Herald op het idee gekomen was dat er nog veel meer plaatsen dan Nederland zijn waar je aardappelen kunt telen.
Enfin, deze week overkwam me ook zo iets. In het blad Bloomberg Businessweek staat een beschrijving van de Food Scanner die TellSpec deze maand bij 200 testers gaat uitzetten. Het is een spectrometer die op basis van licht reflectie meet met welk eten (incl. drank) je te maken hebt. En dan via de database met bijbehorende app informeert over ingredienten, calorieen, nutrienten en allergien.
Het apparaatje moet 400 a 500 dollar gaan kosten met 8 dollar per maand voor de app. Dat is nog een heel bedrag, maar het geeft aan dat we steeds meer kunnen meten bij de consument.
Het apparaatje is ontwikkeld door Isabel Hoffmann, die haar dochter wilde helpen met voedselallergieen en suiker inname wilde meten. Ze had al 8 start ups gemanaged en met 386.000 dollar crowd funding en een miljoen van venture capitalists achter zich hoopt ze een markt in Noord Amerika en Europa aan te boren.
Maandag en dinsdag praten we in Brussel over ons project EuroDISH (www.eurodish.eu) en de vraag wat dit soort technieken voor ons onderzoek kunnen betekenen.
Dank voor je artikel. Weer wat opgestoken en ben benieuwd naar het vervolg.
BeantwoordenVerwijderen