De eerste vraag
is natuurlijk: waar komen ze vandaan? In het openingspaper van de bundel kijken
Liggio en Chaluen naar de culturele en vooral religieuze (lees christelijke)
fundering van eigendomsrechten. Ze tonen aan dat de (R.K.) kerk een sterk
verdediger is geweest van eigendomsrechten en dat het geen schande is bezit te
verwerven. Dit ondanks het vaak geciteerde Handelingen 2:44-47 waarin
beschreven wordt hoe de gelovigen samenleefden en alles gezamenlijk in eigendom
hadden en naar behoefte toewezen.
Augustinus en
anderen redeneerden dat die commune-methode niet ging werken. Sommigen maakten
de vergelijking met het ingevoerde celibaat. Iets wat goed is voor de
priesters, is dat niet voor alle gelovigen
(inmiddels zijn er ook vraagtekens bij het eerste deel van voorgaande
zin, maar dat terzijde).
Wel maakte
Augustinus en later Thomas van Aquino een inbreuk op het eigendomsrecht voor
iemand die in een extreme nood verkeert. Dat heeft nog niet zo lang geleden een
Nederlandse bisschop ook nog eens verleid tot de opmerking dat een hongerige
arme wel een brood uit de supermarkt kon meenmen zonder af te rekenen (die had
m.i. even de bijstand over het hoofd gezien).
De scholasten
kwamen met 5 argumenten voor prive-bezit:
1.
Het
helpt rechtvaardigheid. Mensen zijn zondaars en gemeenschappelijk bezit kweekt
/ bevoordeelt profiteurs.
2.
Het
is zinvol voor het bewaken van vrede en harmonie. Bij gemeenschappelijk bezit
zijn er meer conflicten
3.
Privébezit
levert meer op omdat het beter onderhouden / geëxploiteerd wordt . “een ezel
die van meerdere wolven is wordt snel gegeten”
- zo luidde de voorloper van de gemeenschappelijke weide.
4.
Het
houdt de ordening van de maatschappij in stand en bevordert vrijwillige
samenwerking. Bij gemeenschappelijk bezit doet niemand de vervelende klusjes
5.
Het
lukt praktisch gewoon niet om te leven zonder (tijdelijk) prive bezit: ook een
kloosterling krijgt een boek of eten toegewezen.
En zo mondde het
denken uit in de beroemde encycliek Rerum Novarum waarin Paus Leo XIII in 1891
afrekende met het socialisme. Het privébezit werd erin als een natuurwet
gezien, en daarmee in het kerkelijk denken verder versterkt.
Prettige
Paasdagen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten