Hiernaast een tip om de
duurzaamheid in de supermarkt te bevord eren. De Bonus-retail keten (ook verkoper van de Euroshopper-lijn) heeft
voor de groenteafdeling en voor de zuivel- en versvlees afdeling aparte ruimtes
in de supermarkt, waar het een stuk koeler is. Soms zelfs afgesloten met een
automatische deur. Dat komt de kwaliteit van de producten ten goede, zodat er
–neem ik aan- minder voedselverliezen zijn.
Aangezien uit de vorig
jaar gepubliceerd e Voedselbalans van het LEI bleek dat
supermarkt-managers bij duurzaamheid o.a. denken aan het verminderen van
energieverbruik uit de koeling is dit misschien een ideetje. Bij sommige
Bonuswinkels is de groente-afdeling ook de eerste waar je binnenkomt, en dat
moet in een groot deel van het jaar dus een aard ige sluis zijn tussen de kou buiten en de warmte in de rest van de
supermarkt.
Overigens vermoed ik dat
het de IJslanders vooral te doen is om de kwaliteit van de producten op peil te
houden (en derving te voorkomen). En minder om energiebesparing. Want zoals in
dunbevolkt platteland niet ongebruikelijk verkoopt men relatief zeer veel
diepvriesproducten, en die vriezers staan dan weer onafgedekt in het warme deel
van de supermarkt (wel vaak tegen die koelruimtes aan). Ook in IJsland kan het
dus nog duurzamer.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten