Europese botermerken in Cyprus |
Toch is er reden niet al te optimistisch te zijn. Deze week berichte de NRC onder de kop de yoghurt staking over de teruglopende verkopen van duurdere toetjes in Spanje.
The Economist zette vorige week de ontwikkelingen in het VK op een rijtje. Het is daar begonnen met minder buiten de deur eten (waarmee vermoedelijk juist de verkopen in de retail en van luxe producten goed bleven). Maar daarna ging de zorgen over duurzaamheid op de helling: de Soil Association heeft uitgerekend dat de verkopen aan biologisch product nu 21% lager liggen dan in 2008.
Vervolgens kwamen andere pijnlijke keuzes voor consumenten: groente en fruit verkopen zijn sterk gedaald, net als 'primaire eiwitten' als vlees en vis. Die zijn duur, ook omdat er nog wat bij moet aan ingredienten. In de VS is in minder sterke mate hetzelfde gebeurd.
Uit de cijfers blijkt dat vooral bij de 20% armste consumenten het geval te zijn. Het aantal winkelbezoeken neemt toe, aantal transacties neemt af. Men komt voor koopjes. Veel meer mensen besluiten thuis rationeel wat er op het boodschappenbriefje moet (47% in 2008, nu 67%) en dus minder impuls-aankopen. Kant- en klaarmaaltijden (pizza etc) zijn de grote winnaar: goedkoop en toch een tikje feestelijk of vreugdevol.
Voordeel hiervan is dat er veel minder voedselverliezen / verspilling is. Volgens WRAP, dat afval onderzoek doet, nog maar 7.2 mln ton, tegenover 8.3 in 2006/7.
Het artikel bevestigt ook wat ik langer in lezingen beweer: dat mensen langer naar kookprogramma's kijken (Masterchef duurt een uur) dan dat ze eten bereiden (nu nog 34 minuten per dag). Waarbij dan ook nog de definitie van koken is veranderd: een voorgemixt sausje opwarmen en over de salade of vis gieten, telt ook.
Uit: The Economist: The Basket Case - eating and recession, 23.6.2012
Geen opmerkingen:
Een reactie posten