Pagina's

zaterdag 21 mei 2011

EY over de toekomst

Vliegbasis Soesterberg, mag nu
gefotografeerd worden
Bijsluiters worden slecht gelezen, dat geldt bij mij althans voor gratis bijsluiters bij bladen waar ik op geabonneerd ben. Maar de uitgave Performance die Ernst & Young vorige week bij The Economist liet bijsluiten trok wel mijn aandacht. Onder andere vanwege het interview met toekomstverkenner Richard Watson.
Die legt nog eens uit dat een van de fouten die wij mensen maken is om huidige trends rechtlijning door te trekken naar de toekomst: "People said that the horse manure crisis in London in the 1890s would lead to the city being burried within 20 years. Karl Benz's invention of the motor car destroyed that theory, but even he was spectacularly wrong. He said there would never be demand for more than a million cars because we would run out of chauffeurs."

Bedrijven kunnen een paar dingen doen in die onzekere toekomst. Allereerst goed rond kijken. SF schrijver William Gibson heeft gezegd dat de toekomst er al is, alleen nogal onevenwichtig verdeeld. Voor de toekomst in mobiel internet moest je een paar jaar geleden naar Seoul om te zien wat er nu gebeurd. Voor elektronisch bankieren naar Kenia, waar dat al jaren per mobieltje gebeurd. Wat ook werkt is Nokia's strategy "throw stuff at the wall and see what sticks". Leer van je fouten bij snelle innovatie dus. Of Apple: goed nadenken en helemaal niet met consumenten praten: Steve Jobs houdt van de ijshockey analogie - je moet schaatsen naar het punt waar de puck zal zijn, niet waar hij nu is.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten