Ik was vandaag even op en neer naar Bonn. We bereidden er de volgende board meeting van de EAAE voor. Goede gelegenheid om bij de Bundesbahn even de Duitse kranten door te nemen. Zowel bij de FAZ als de Suddeutsche Zeitung was de val van Balkenende IV tot de voorpagina doorgedrongen.
Het was natuurlijk ook het gesprek aan de lunch, of ik even kon uitleggen hoe dat allemaal zat. Aangezien ik bij consumentenonderzoekers op bezoek was, was het ook een goede gelegenheid maar even bij te praten over nut van 21% btw op vlees. Vindt men ook verrassend, maar er is wel herkenning dat de btw-percentages rare zaken bevatten: in Duitsland betaal je op een pak Pampers het hoge tarief, op voer voor paarden (voor velen toch een luxe) het lage.
Hoe meer we er over spraken, hoe minder bezwaren we zagen. Tenzij het aan zou zetten om minder gezond vlees te eten in plaats van de consumptie te reduceren. Wat extra micro-economisch onderzoek zou dus geen kwaad kunnen.
Terug naar de kranten. De SD had een mooi verhaal over e-learning met MIT materiaal en de TED site. En onder de kop Traktor-Faktor een verhaal over een nieuw Amerikaans mediaconglomoraat: de zender RFD - Rural Free Delivery die wereldwijd boeren-tv maakt en inmiddels 40 miljoen dollar omzet. En het nieuws mengt met columnisten van de sponsors John Deer en Monsanto. En zo ben je in de trein weer helemaal bij.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten