Pagina's

donderdag 2 juli 2009

Hawthorne effect ontkracht

Steven Levitt (van Freakonomics faam) heeft het Hawthorne effect ontkracht. Het effect is genoemd naar een fabriek bij Chicago waar men in 1924 experimenteerde met het effect van meer of minder (kunst)licht op de productiviteit van medewerksters. De oorspronkelijke onderzoekers kwamen er niet uit: als er meer licht was ging de productiviteit omhoog, als er gedimd werd ook. Ze concludeerden dat het feit dat de medewerksters in de belangstelling stonden van de onderzoekers uberhaupt leidde tot hogere productiviteit.
.
Een krachtig idee dat veel weerklank vond. Steve Levitt en John List hebben de oorspronkelijke data (die verloren werd gewaand) teruggevonden en op de pijnbank van de (huidige?) econometrie gelegd. Ze ontdekten dat op maandag de productiviteit altijd omhoog ging ten opzichte van de voorgaande zaterdag en dat die in de zomer altijd lager was. En daar was in het oorspronkelijke onderzoek niet voor gecorrigeerd. En zo blijft er weinig over van het oorspronkelijke Hawthorne effect. Misschien worden experimenten er weer simpeler van.

Geciteerd uit The Economist van 6.6.209

1 opmerking:

  1. Uit onderzoek van Philips Lighting bleek dat - bij kantoorwerkers - het zelf kunnen beïnvloeden van het licht een belangrijk effect had op het welbevinden en dús de productiviteit van de kantoorbewoners. Niet de wetenschappelijk bepaalde optimale lichtbron die zich naar de hoeveelheid licht van buiten regelde.

    BeantwoordenVerwijderen