Er komt het beeld uit naar voren dat door de internationalisatie het gedaan is met de gesloten Nederlandse netwerken. Of dat erg is, is een andere vraag. De auteurs betreuren vooral het teloor gaan van het Rijnlandse model (voor zover dat daarmee samenloopt, dat is ook nog een discussie waard). Overigens is het onderzoek nogal gebaseerd op jaarverslagen van beursgenoteerde ondernemingen waarmee een belangrijk deel van het bedrijfsleven (de agrarische cooperaties en hun lobbies) buiten beeld blijft.
Het boekje maakt nog eens duidelijk hoe de Nederlandse banken vooral gespecialiseerd waren (en zijn?) in handelsfinanciering en niet -zoals in Duitsland- in industriefinanciering. Dat verklaarde ooit de oprichting van de Twentsche Bank, die de textielindustrie van kapitaal moest voorzien. De Amsterdamse en Rotterdamse handelsbanken hadden daar weinig kaas van gegeten. Wie nog een interessant boekje zoekt voor een paar uurtjes in de trein: koop deze pocket.
Meindert Fennema en Eelke Heemskerk: Nieuwe Netwerken. Uitgeverij Bert Bakker. Op de foto de TGV in Rennes
Geen opmerkingen:
Een reactie posten