Pagina's

zondag 17 februari 2008

chocola maken

Cadbury, een van de grote snoepbedrijven in de wereld, gaat de komende tien jaar 87 miljoen dollar spenderen aan een fair trade programma voor cacao in West Afrika.
De alarmbellen ging in de bestuurskamer af, zo meldt the Economist, toen een studie van de universiteiten van Sussex en Accra (betaald door Cadbury) tot de conclusie kwam dat de cacaoboeren nog maar 40% van de normale oogst halen, kinderen geen belangstelling meer hebben voor bedrijfsovername, en dat het jaarinkomen van sommigen tot beneden de 1000 euro was gedaald.

En vandaar het Cadbury initiatief om boeren te helpen in hun bedrijfsvoering, en wat aan maatschappelijk verantwoord ondernemen te doen. The Economist vraagt zich openlijk af of dat laatste wel waar is. Het lijkt meer een sausje voor welbegrepen eigenbelang, namelijk het zekerstellen van de toekomstige grondstoffenstroom. Maar liefst 70% van de cacao die Cadbury nodig heeft komt uit Ghana. En het Fair Trade initiatief heeft men buiten het programma gehouden, omdat in Ghana niet de prijs maar de productiviteit het probleem zou zijn. Fair Trade vindt het desalniettemin prima.

Conclusie: niet alles wat voor toeleveranciers gebeurd is ook maatschappelijk verantwoord ondernemen. Maar daarmee nog niet verkeerd.

Gebaseerd op artikel uit the Economist 2.2.2008: Cocoa farming - fair enough? De foto is een jugendstil winkelpui uit Dordt, uitstekend geschikt voor een snoepwinkeltje.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten