TNT, de oude tante Pos / PTT, is in de problemen geraakt want haar concurrenten werken goedkoper. Aan de innovaties in de marketing kan het niet liggen. Had je vroeger de standaard velletjes met de koningin (die je nog zelf mocht bevochtigen) nu krijg je stickervelletjes met als je wilt je eigen foto. En binnenkort misschien ook met reclame of sponsoring, zo viel me op toen ik vandaag een ouderwetse brief (een geboortekaartje) verstuurde.
Want het huidige standaardvelletje met 10 zegels van 44 cent bevat frankeerzegels met typisch Nederlandse (design) producten als de bakfiets, de bugaboo, de flessenlamp, de tulp en de fluitketel. Sommige van die producten zijn ongetwijfeld beschermde ontwerpen. Maar bij minstens twee voedingsmiddelen wordt ordinaire reclame gemaakt: de Heineken Longneck (nog niet echt een klassieker) en de Unox Rookworst (en dat net nu de Hema, ook rookworst) te koop staat. Ik vermoed dat Gildeglas en mogelijk ook Revolt stoel ook in het reclame rijtje passen.
Maar liefst 30% van de zegels (zonder inhoud was de longneck lang niet zo interessant) in dit velletje is dus direct agrarisch van oorsprong:
1. De Unox rookworst
2. De Tulp
3. De Heineken Longneck
Geen opmerkingen:
Een reactie posten