Pagina's

zondag 8 april 2007

Informatiefabriek op wielen (v/h tractor)

Tractoren zijn ook al niet meer wat het geweest zijn. De baas van John Deere, Bob Lake, constateert in The Economist van deze week dat de laatste versies "sophisticated mobile information factories" zijn: "they practically drive themselves, while the driver uses the internet to sell corn". Dat maakt het ook leuker voor de moderne boerin, lijkt me - dit fototje plukte ik van tractorfan.nl
John Deere verwacht goede jaren, met veel verkopen in o.a. Brazilie en Amerikaanse boeren die veel te besteden hebben door de ethanol-rush. In een hoofdredactioneel artikel veegt The Economist daar overigens de vloer mee aan en kiest de kant van Cuba's Fidel Castro, die van zijn ziekbed is opgestaan om de mais-ethanol te veroordelen. Dat we die ongebruikelijke combine nog mee mogen maken.
Maar ook de mais-ethanollobby is een bijzondere combine: boeren die hun inkomen met steun willen opkrikken, Havikken die minder afhankelijk willen zijn van het Midden-Oosten, de auto-industrie omdat ze in het beklaagdenbankje van de klimaatsverandering staan, de olieindustrie omdat hun business model in takt blijft en politici omdat er wat uit te delen valt. Belastingbetalers lijken het best te vinden, ook al kost het ze ergens tussen de 5,5 en 7,3 miljard volgens het International Insititute of Sustainable Development.
The Economist is wel voor ethanol uit suikerriet (net als Fidel natuurlijk), omdat het veel meer energie oplevert dan het kost en Brazilie, India en de Phillipijnen nog land genoeg zou hebben (zonder oerwoud te kappen) zonder dat de voedselproductie veel beinvloed zou worden. Het lijkt me dat je altijd substitutie-effecten hebt, maar vooruit maar. Nog meer ziet het blad in cellulose ethanol op basis van afval, gras en bomen. Maar mais zit in het verdomhoekje: het drijft voedselprijzen op (ook via de veevoerroute), er zijn studies die suggereren dat er net zoveel energie ingaat via de kunstmest en de John Deere tractoren als dat er uitkomt, en het kost subsidies.
The Economist April 7, 2007: Ethanol - Castro was right

3 opmerkingen:

  1. Anoniem3:18 p.m.

    Ja, handig he tractorfan?!
    Mvg een Tractorfanner

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Anoniem11:01 p.m.

    Jaja, beetje mooie boerendochters zoeken he!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Anoniem2:01 p.m.

    traktorfan mooie reclame

    BeantwoordenVerwijderen